Portal  pracy i rozwoju architekta 

wArchitekturze

29 maja 2023

Dodatkowy zarobek po godzinach- na co uważać

Stanowcza większość społeczeństwa została dotknięta inflacją i poszukują dziś usilnie dodatkowego zarobku. Wielu zwłaszcza początkujących architektów natomiast nie od dziś dorabia po godzinach. Freelance to dobry sposób zarówno na dodatkowy pieniądz w budżecie ale też świetna metoda na rozwój w dziedzinie, która kiedyś może stać się głównym źródłem dochodu. Niemniej, taka praca może być równie stresująca co praca na etacie. W tym artykule omówimy, jak dobrze wykonywać zlecenia po godzinach, aby spokojnie zarobić.


 

Sprecyzuj swoją ofertę

 

Przed rozpoczęciem poszukiwania dodatkowych zleceń ważne jest, aby dokładnie określić, czym dokładnie chcesz się zajmować. Określ swoje umiejętności, doświadczenie i obszary, w których chcesz pracować. Im bardziej jasne i konkretnie opiszesz swoją ofertę, tym łatwiej będzie Ci znaleźć odpowiednich klientów. Znajdź obszar, który dobrze znasz lub w którym możesz zasięgnąć pomocy. Pamiętaj, że jak ktoś jest od wszystkiego to jest od niczego. Umiesz świetnie robić inwentaryzacje, robisz je dokładnie i szybko- super, opisz w jakim rejonie działasz, jakie obiekty inwentaryzujesz, jakie materiały otrzyma klient. 

 

 

Przygotuj się na rolę przedsiębiorcy

 

Pracując jako freelancer, praktycznie stajesz się swoim własnym szefem. Nie masz umowy o pracę ani tradycyjnych korzyści, takich jak płatne urlopy czy ubezpieczenie zdrowotne. Musisz zarządzać swoimi finansami, księgowością i ustalać czas pracy. Przed podjęciem zlecenia upewnij się, że wiesz jak rozliczyć przychód z niego. Masz na to kilka sposobów:
 

  • Nierejestrowana działalność gospodarcza - pozwala na zaksięgowanie wpływów z działalności dodatkowej w kwocie łącznej miesięcznie nie więcej niż 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia, czyli w maju 2023 jest to 1745 złotych. Jeśli przekroczysz ten limit- masz 7 dni na zarejestrowanie działalności i rozliczenie tych wpływów.
     
  • Rozliczenie przez Useme Zamiast rejestrować działalność możesz swoje zlecenia rozliczać bezpiecznie przez Useme. Masz możliwość tam od razu wystawić fakturę lub wcześniej podpisać umowę. Useme za swoje usługi pobiera prowizję oraz koszta rozliczenia Twojego podatku  Więcej informacji znajdziesz tu: https://useme.com/pl/
     
  • Zatrudnienie na umowę o dzieło- tutaj kwestia wszelkich formalności jest po Twojej stronie i Twojego klienta. Natomiast dobre wieści są takie, że żadna ze stron nie musi wnosić zaliczki na podatek dochodowy. Podatnik, czyli w tym przypadku wykonawca usługi, rozlicza wynagrodzenie z tytułu umowy o dzieło w zeznaniu rocznym, jako dochody “z innych źródeł”. Podatnik składa zeznanie i wpłaca kwotę wynikającą z dochodów do 30 kwietnia w roku następującym po roku podatkowym, w którym wykonał dzieło.

 

 

Rzetelnie wyceń czas, jaki zajmie CI wykonanie zlecenia i dokładnie określ zakres prac. 

 

To jeden z najczęstszych błędów. Załóżmy, że przyjmujesz zlecenie wykonania wizualizacji 3 pomieszczeń. Bardzo optymistycznie szacujesz, że zlecenie za 1500 zł zajmie Ci maksymalnie 3 wieczory. Udało Ci się policzyć czas na wykonanie modelu, próbny render, godzinę rozmowy z klientem i ostateczne wizualizacje. To czego nie wliczasz to: czasu na szukanie dodatkowych modeli np sofy, negocjowania z klientem, że będzie to inny model sofy,  modelowania w końcu tej sofy samemu, aż w końcu wywalenia jej i zmiany na inną bo klientka jednak znalazła wczoraj lepiej pasującą do wnętrza… Takie są realia. Poza tym, że musisz jasno stawiać granice to musisz także wiedzieć jakie dokładnie kroki podejmiesz aby uzyskać satysfakcjonujący klienta efekt. 
 

 

Określ realny czas, jaki możesz poświęcić:

 

Zanim przyjmiesz zlecenie, dokładnie oszacuj, ile czasu możesz poświęcić na pracę po godzinach. Koniecznie uwzględnij wszelkie fuckupy, odbieranie dzieci z przedszkola, zajęcia dodatkowe, Twój czas na pranie sprzątanie zakupy. Jeśli okazuje się, że czas wolny masz tylko w czwartki i to tylko 3 godziny to nie wyczarujesz magicznie pięciu wolnych wieczorów. Bądź realistą i nie przeciążaj się- wypalenie przyjdzie bardzo szybko.

 

 

Podpisuj umowy:

 

Zawsze miej umowę. Najlepiej jeśli będzie to w pełni formalny dokument podpisany przez obie strony. Jeśli spiszecie warunki na mailu i potwierdzicie z obu stron zrozumienie ich- też ok. Nie zgadzaj się na pracę bez pewnego stopnia sformalizowania zlecenia. Niestety, rynek pokazał już setkom nawet zaawansowanych przedsiębiorców jak bardzo ważne jest posiadanie tego dokumentu. Umowa powinna zawierać kluczowe warunki, takie jak zakres pracy, wynagrodzenie, terminy płatności. Ujmij tam też metody i godziny kontaktu, ewentualny koszt prac dodatkowych (np koszt dojazdu na pomiar lub spotkanie na żywo).

 

 

Czytaj umowy!

 

Zdarza się, choć dużo rzadziej, że to klient sam proponuje treść umowy. Jak tak się dzieje- miej czujność. Może są tam zapisy, których spełnienie może być niemożliwe- np. klient będzie oczekiwał, że kolory z wizualizacji będą w 100% odpowiadać rzeczywistości. Nie jesteś w stanie spełnić tego warunku chociażby dlatego, że mamy różne monitory i ich ustawienia. Jeśli spotkasz takie zapisy- uciekaj. Najczęściej nie warto się ładować w takie współprace.

 

 

Określ komunikację i dostępność:

 

Jeśli pracujesz na etacie i przyjmujesz zlecenia po godzinach, ważne jest, aby poinformować klientów o swoich godzinach dostępności i preferowanej drodze komunikacji. Jeśli nie jesteś dostępny przez cały czas, powiadom swoich klientów, kiedy mogą się spodziewać odpowiedzi od Ciebie. To pomoże uniknąć nieporozumień i utrzymać profesjonalne relacje.

 

 

Inwestuj w rozwój swoich umiejętności

 

Nie zapominaj o ciągłym doskonaleniu swoich umiejętności. Oprogramowanie się codziennie rozwija i zaletą współpracy z Tobą może być to, że szybko wdrażasz najnowsze narzędzia. Większe firmy mają z tym problem,  gdyż od momentu jak ktoś w zespole zgłosi konieczność szkolenia w zakresie nowych technologii do momentu ich drożenia mogą minąć miesiące. Inwestuj w kursy, szkolenia i rozwijaj swoje umiejętności, aby być atrakcyjnym dla klientów i zapewnić sobie lepsze perspektywy zawodowe.

 

 

Praca jako freelancer po godzinach może być satysfakcjonującym doświadczeniem i źródłem dodatkowych dochodów. Jednak kluczem do sukcesu jest dobre zarządzanie czasem, jasna komunikacja, umiejętność zawierania umów i ciągłe doskonalenie swoich umiejętności. Pamiętaj, że jako freelancer odpowiadasz za swoją karierę i powodzenie, dlatego warto podejść do tego z pełnym zaangażowaniem i profesjonalizmem. Powodzenia!

Portal  pracy i rozwoju architekta 

wArchitekturze

wArchitekturze